Miljöpartiet saknar trovärdig transportpolitik

Miljöpartiet skördar exempellösa framgångar i opinionsmätning efter opinionsmätning. En gratulation är på plats, de gör uppenbarligen rätt på nåt sätt. Min hypotes är dock att de kommit ganska billigt undan från kritisk granskning, det finns en hel del som många av de nya sympatisörerna antagligen skulle sätta i halsen.

Förbifart Stockholm och det allmänna bilhatet är en sak. Gilla det eller gilla det inte: vårt samhälle är konstruerat för ett visst mått av privatbilism. Det GÅR inte att bortse ifrån. Det är lika oseriöst som ohederligt att bygga sin politik på falska bevekelsegrunder. (Det är heller inte nödvändigt om du frågar mig. Bilen är toppen för vissa typer av resor och en kul hobby för många.)

Samma förhållande gäller flyget. Det finns en tydligt formulering från en Miljöpartistisk partimotion om att stoppa flyget söder om Sundsvall. Att detta uttalande nu känns för magstarkt för att tilltala latteliberalerna gör att Miljöpartiföreträdare försöker hävda att det alls inte är fråga om något förbud, utan mer en önskan/vision om att snabbtåg ska ”göra flyget onödigt”.

Önskedrömmar och fria fantasier losskopplade från all kontakt med samhällsekonomisk verklighet är emellertid dåliga beslutsunderlag för seriös politik.

Resultatet från de rödgrönas tidigare maktinnehav torde också ge en indikation på vilken vikt vi kan tillmäta Miljöpartiets snack om snabbtåg. Under de år de satt som stödparti till regeringen Persson förhandlade de till sig bland annat ”friår” (dvs en möjlighet för en välbeställd insider på arbetsmarknaden att slappa ett år för DINA pengar), men hur många meter nya spår fattades det beslut om?

Men underhållet då? Om man är spårtrafiksvänlig borde man väl i en budgetförhandling se till att järnbanorna underhålls i tillfredställande grad, så att tågen går i tid? Inte nödvändigtvis, tydligen. Underhållskostnaderna tilläts uppgå till ca 80:- per km och år. Ungefär hälften av vad som läggs i våra nordiska grannländer.

Ytterligare mer obegripligt är att Miljöpartiet är EMOT en avreglering av svensk järnväg! En åtgärd som kan föra nytt kapital och nya idéer tillsammans med de nya aktörerna på de svenska banvallarna. Förvisso helt i enlighet med Miljöpartiets i övrigt socialistiska idéer om statliga riskkapitalfonder, tobinskatt, medborgarlön, räntefritt samhälle och löntagarfonder. (Se tidigare bloggpost om Miljöpartiets politik enligt deras eget partiprogram.)

Läs även Maud Olofsson och Andreas Carlgren som idag skriver på SvD Brännpunkt om Miljöpartiets planerade framfart i din plånbok om de får chansen, Helen Törnqvist och Per Ankersjö.

Hos Magnus Andersson står att läsa mer om vänsterns totala haveri i infrastrukturfrågan och han tipsar även om DN Debatt där infrastrukturminister Åsa Torstensson skriver tillsammans med finansborgarrådet i Stockholm, Sten Nordin (M), om hur vänsterpartiernas förbifartsdebacle påverkar hela landet.

5 reaktion på “Miljöpartiet saknar trovärdig transportpolitik

  1. clip ur MP motion i Riksdagen{
    ”Miljöpartiet de grönas förslag omfattar cirka 14,6 miljarder kronor mer än regeringens under budgetperioden för att bygga och underhålla järnvägar,”
    }
    MER

    Från mp-länken clip{
    ”Vi måste besluta oss för
    att sätta ett slutdatum då trafiken ska ha upphört och ersatts av framför allt
    snabbtåg.
    Flygtrafiken är idag ett skattefrälse befriat från klimatskatter. Flygbränsle
    betalar varken energiskatt, koldioxidskatt eller moms. Om samma sak hade
    gällt för bensin hade vi haft ett bensinpris på mellan 2 och 4 kronor per liter.
    }
    Ersatts

    Är det sant att flyget 'sponsras' jämfört andra transporter?
    Jag hade ingen aaaning om detta!!

  2. Nils:

    Ja, det är sant att flyget skattesubventioneras betydligt mer än andra transportsätt. Tågtrafiken är den som skattesubventioneras minst, flyget och bilismen mest.

    När du reser med SJ betalar du 95% av kostnaden medan om du flyger från tex Norrköpings Flygplats betalar du endast ca 20-30%. Resten är skattepengar.

    I Sverige har vi ca 200 flygplatser varav knappt en handfull av dessa klarar sig utan skattesubventioner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>